Святий Великий Піст, також називають
Чотиридесятниця - це одна з найдавніших і найбільш духовних практик
християнської релігії. Історія Великого Посту давня і багата традиціями. Вона
сягає апостольських часів. Перед-пасхальний піст називається Великим не тільки
тому, що він найтриваліший, але й тому, що він суворий і найважливіший в житті
Церкви і кожного християнина.
Від
IV століття маємо перші згадки про 40-денний перед-пасхальний піст. Перше
свідоцтво дає нам Нікейський Собор.
Число 40, з давніх-давен мало символічне значення. Тому воно ввійшло і
до перед-пасхального посту скоріше в символічному ніж в буквальному розумінні.
У Старому Заповіті читаємо про 40 днів потопу (Буття 7, 4), про 40-річну
мандрівку Ізраїльтян по пустелі (Чис. 14, 33), про 40-денний піст Мойсея поки
дістав він від Бога таблиці закону (Вих. 34, 28), про 40-денну подорож пророка
Іллі до гори Хорив (І Цар. 19, 8). У Новому Заповіті говориться, що 40-го дня
Йосиф і Марія принесли Дитятко-Ісуса до Єрусалимської святині, про 40-денний
піст Ісуса Христа в пустелі (Мат. 4, 2), про 40-денне перебування Його на землі
після свого Воскресіння (Діян. 1, 2).
Свята Церква від самого початку приділяла велику увагу числу 40. У
перших століттях були в духовній практиці 40-денні покути, а відтак прийшов й
40-дений піст перед Пасхою. В нашому обряді 40-вого дня після народження
приносять дитину до церкви, щоб її оцерковити, а також на 40 день поминаємо
померлих.
Ціль
Великого посту
«Тому,
що ми не постили, нас було вигнано з раю. Отже дотримуймо піст, щоб повернутися
туди» (Св. Василій Великий: Про піст І). Час Чотиридесятниці має своє велике
значення для нашого духовного життя. Може сьогодні по різних причинах ми не в
силі так суворо постити, як постили колись наші предки, але й сьогодні маємо
обов'язок дотримуватися духовного посту,-це є духовне очищення і боротьба з
нашими шкідливими звичками, обов'язок молитви. І якраз ця наша духовна обнова є
властивою і найважливішою ціллю Святого Великого Посту.
Постові покути й поклони
У
перших століттях християнства в Церкві практикувалася прилюдна покути за різні
гріхи чи провини. Багато з тих, хто каявся, дотримуючись традицій Церкви,
відбували свою покуту під час Великого Посту. Звідси і глибоко покутний дух
наших великопісних Богослужінь.
З
нашими пісними відправами тісно пов'язані поклони. Вони бувають або до пояса,
або доземні, і практикуються на всіх Богослужіннях Великого посту. На особливу
увагу заслуговує молитва св. Єфрема Сірійського († 373) з поклонами. Ця молитва
повторюється на кожному Богослужінні. В ній наче замикається увесь зміст і ціль
Великого Посту.
Практика
Великого посту
Час
Великого Посту для кожного християнина - це час духовної боротьби, в якій
беруть участь й душа й тіло. Душа бере участь через ревнішу молитву й роздуми,
через контроль над думками та помислами, практикуючи християнські чесноти і
роблячи добрі справи. Це внутрішнє настановлення душі проявляється назовні
через піст і покутні справи нашого тіла. Без тілесного посту нема й духовного
посту. «Наскільки відмовиш тілу, - каже св. Василій Великий, - настільки й
добавиш своїй душі блиску духовного здоров‘я».
Кожен одинадцятий українець повністю
дотримується Великого посту - такі результати дослідження, проведеного
соціологічною службою Центру Разумкова.
Зокрема, під
час Великого посту повністю його дотримуються 9,2% опитаних, а частково - майже
третина (30,8%). Разом з тим більше половини громадян (54,5%) відповіли, що не
дотримуються посту. Решта опитаних - вагалися з відповіддю.
Переглядів: 1502 |
Додав: Batan
| Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі. [ Реєстрація | Вхід ]