У наш час духовного здичавіння життя людей обмежується
лише земними інтересами. До всього земного, тимчасового докладається багато
праці, виявляється великий інтерес і допитливість до всіляких
"новин", але зовсім не видно інтересу у сучасних людей до духовного
життя, до прояву Божої благодаті (милості) на грішній землі.
Так ось, дуже мало кому відомо, а краще сказати, майже нікому невідомо про
чудесне з'явлення благодатного вогню, який виникає уже довгі століття з року у
рік у Велику суботу на Гробі Господньому в Єрусалимі, тобто на місці поховання
і славного Воскресіння Господа нашого Ісуса Христа.
У нагадування про це незвичайне,
чудесне з'явлення наводимо істинне свідчення – витяг з листа російської
паломниці, очевидиці появи благодатного вогню два роки підряд – Марії Павлівни
Хрещатицької.
Цей лист написаний о. Миколаю
(Самоукову), ієромонаху Св. Троїцького монастиря в Джорданвілі, у відповідь на
поставлені ним запитання.
Лісненський монастир, 30 квітня 1958
року, Фурке. "Високоповажний і дорогий у Господі отче Миколаю, Христос
Воскрес! ...Якщо Господь сподобить, поїду в Новодєєво, і тоді не забарюся
поїхати у Джорданвіль й особисто розповісти Вам усе, що Вас цікавить, поки ж
постараюсь відповісти на всі поставлені Вами запитання.
Супутниця моя була черниця Марія
Торська.
Шлях від Елеону до Гробу Господнього
проїхали на автобусі. Погода була гарною. Народу не злічити – тисячі. Настрій
урочистий. Нації: греки, росіяни, вірмени, араби, англійці, американці,
французи, турки і навіть євреї, які нелегально потрапляють на арабську сторону.
Переважають, я гадаю, греки й араби.
У храмі народ поводиться, з нашої точки
зору, жахливо, бо кричать, скачуть і взагалі дуже шумлять. Але з їхньої точки
зору, якщо вони так не будуть поводитися (це вони так моляться), то не зійде
благодатний вогонь.
Я вже сказала, що народу не злічити ні
у храмі, ні навколо храму.
Коли з'являється Патріарх,народ абсолютно затихає і до появи Вогню – цілковита
тиша.
Спочатку йде хресний хід й обходить
храм з великою кількістю хоругов тричі і зупиняється (Патріарх – у повному
облаченні перед (каплицею) Кувуклією . Тут з нього, Патріарха, знімають усі
ризи і митру; залишається в підряснику, і турки-каваси з голови до ніг усього
його обмацують, – чи нема, бува, при ньому чогось займистого. Це відбувається
близько 1-ї години дня.
Я думаю, що Патріарх чекає вогню не більше 5–7 хвилин.
Торік я і ще одна паломниця, яка
приїхала з Америки, ми добре бачили (ми знаходились у дуже зручному місці), як
тоненьким зигзагом, мов блискавка, блиснуло світло згори униз, і вмить з'явився
вогонь на Гробі Господньому, де розкладена вата, яка і займається від цього
вогню.
Патріарх запалює пучки свічок (по 33 у
руці) і передає одразу ж далі в особливі віконечка-отвори, пророблені у стінах,
і вмить, від одного до іншого, вогонь поширюється по всій величезній церкві –
внизу і нагорі.
І вже в цей момент вся церква дрижить від захоплених вигуків і тріумфування
народу.
Цей вогонь, упродовж 10–15 хвилин, зовсім
не обпалює. Я особисто водила ним (усім жмутом запалених свічок) по хворих
місцях свого тіла і не відчувала його зовсім. А Елеонський монах, отець Сава
вмивався (як він висловився), водив по всьому своєму обличчю, оброслому бородою
і вусами, – і жодна волосина не загорілася, не спалахнула.
При такій масі народу і при такім морі вогню, якби був звичайний вогонь,
неминуче виникла б пожежа, а тут з року в рік відбувається одне і те саме, і
ніколи не буває ані найменшого натяку на пожежу.
Жінки не тільки входять у вівтар, а їх
ще й проводять Царськими вратами, але в цей час настільки велика благодать, що
вона все очищає і покриває.
Після отримання благодатного вогню
Патріарха, знеможеного, беруть і несуть, бо він не в силах іти: очевидно, від
великого напруження у нього з'являються краплини поту, і він геть знесилюється,
до того ж кажуть, що народ, у екстазі, може порвати на ньому одяг. Як я сказала
вище, торік у мене була дуже зручна позиція, нагорі, навпроти самої (каплиці)
Кувуклії, і я могла бачити дуже добре те, що було недоступно іншим, а в цьому
році мене, з черницею Торською, ввели у вівтар, і тут я тільки дуже добре
бачила, як пронесли Патріарха прямо у ризницю, це було зовсім поруч зі мною.
Що цей вогонь незвичайний – у цьому нема ніяких сумнівів.
Напевно, Ви чули про це чудо, це було
у восьмисотих роках, коли інославні не хотіли допустити православних у храм і в
Кувуклію – Патріарха, з метою самим заволодіти благодатним вогнем, і закрили
храм і поставили варту, щоб православні не могли ввійти у храм; і Патріарх з
народом стояв надворі, молився і плакав.
І в ту мить, коли інославні чекали
вогню на Гробі Господньому, знадвору, де стояли православні, розсікся із
сильним пострілом кам'яний стовп-колона, і звідти вийшов благодатний вогонь,
який миттєво всі підхопили.
А один турок, з великих правителів, закричав: "Могутній Бог християнський,
і я християнин", – і тут же турки убили його.
З тих пір ніхто з інославних не наважувався більше зазіхати на благодатний
вогонь.
Так ця колона і стоїть розсічена і закопчена від вогню в науку усім, і всі, що
проходять, до неї прикладаються.
Може, поспіхом написала Вам не зовсім зрозуміло, але коли приїду, то все
розповім Вам особисто, а поки на цьому закінчу.
Прошу Ваших святих молитов за мене, грішну.
З любов'ю у Христі М. Хрещатицька".
|