Наші діти живуть у епоху, коли
більшість засобів масової інформації пропагують розбещеність, насилля і інші
пороки, коли християнські ідеали чистоти і цнотливості піддаються
систематичному блюзнірству, осміюванню, коли агресія псевдолюдських цінностей
позначається на душах дітей.
В історії шкільної освіти педагоги всього
світу (Ян Коменський, Іоанн Песталоцці,
Миколай Пирогов, Костянтин Ушинський) казали, що моральне виховання є основою формування
особистості дитини, вони стверджували, що бути людиною — це означає виховати в
собі найкраще, те що робить людину вінцем творіння, образом і подобою Божою.
Що ж таке мораль? Слово «мораль» походить від латинського «moralis» — етичний. Мораль є досить складним явищем.
Вона є однією з форм суспільної свідомості, яка виконує функцію регулювання
поведінки людей у всіх сферах суспільного життя. В повсякденному побуті, в
науково-популярній літературі під мораллю розуміють сукупність норм, правил
поведінки, які направляють, впорядковують дії людей. Але подібне визначення дуже
широке, бо воно не виявляє специфіки моралі. Особливість норм моралі полягає в
тому, що вони носять універсальний, загальнолюдський характер.
Їхні розпорядження застосовуються
практично у всіх сферах життєдіяльності людини (особистій, сімейній, професійній,
суспільній). Іншою особливістю
норм моралі є те, що вони спираються на авторитет громадської думки і, мабуть,
головне — на совість людини. Саме вищі цінності наповнюють наше життя
особливим значенням, повнотою і духовністю. Мораль санкціонується лише з формами
духовної дії (громадська оцінка, схвалення або засудження вчинків). Це
обумовлює відносно велику роль свідомості в моралі, ніж в інших формах
соціального контролю.
Свідомість може виявлятися як в раціональній формі понять і
думок, так і в емоційній формі відчуттів, спонук, схильностей. Не меншу роль в
моральній свідомості грає індивідуальна свідомість. Індивід може значною мірою
самостійно регулювати свою поведінку і судити про моральне значення всього, що
відбувається навколо нього. Будучи складною суспільною освітою, мораль включає
моральну діяльність з точки зору її змісту і мотивації.
Моральні стосунки, що регулюють цю діяльність,
виявляються в різних формах зобов’язань, вимог до людини: моральна норма,
обов’язок, відповідальність, совість. Моральна свідомість відображає ці
стосунки у вигляді відповідних уявлень норм, принципів, суспільних і моральних
ідеалів, понять добра та зла, справедливості та несправедливості. Всі ці форми
моральної свідомості об’єднані в логічну систему, яка дозволяє не тільки
наказувати, але і певним чином мотивувати і оцінювати моральну дію.
Перед сучасною школою стоїть головне
завдання — виховати духовність, сформувати норми християнської
моралі і моральних цінностей в учнів. Визначення «духовності» в освіті змінює в принципі підхід до
процесу виховання духовності в учнів. Особливого значення проблема відродження
духовності набуває у питанні релігійної освіти.
Завдання сучасної школи у тісному
зв’язку з Православною церквою: залучити школярів до глибини християнського
світогляду, розвинути у них моральні почуття, особистісну позицію, у якій
головна моральна цінність — це життя за законами християнської моралі.
Треба
ставити собі за мету:
- ознайомлювати учнів із історією Старого та Нового Заповітів, історією розвитку християнства;
розкривати зміст основних релігійних понять та образів;
- розкривати значення Православної
церкви в історії нашої держави, та ролі Православної церкви в житті народу
України;
- формувати інтерес учнів до життя
біблійних образів;
- виховувати любов до культурної
спадщини українського народу через розкриття змісту православного
мистецтва: музики, іконопису, архітектури, літературних джерел;
- а також залучати дітей до
моральних засад християнської культури, як традиційної для народу України,
шляхом вивчення текстів Священного Писання, церковної історії (приклади із
життя історичних осіб), мистецтва.
Треба
допомагати учням:
- розкривати зміст високих
моральних цінностей християнства,
- подати школярам основні, фундаментальні
орієнтири істини, добра, любові(у зразках православного життя), на основі
віри, надії, любові;
- розвивати у школярів здатність
до співчуття, співпереживання;
- знайомити учнів із традиційними
українськими православними святами.
Треба відкрити перед дитиною
безсмертя її душі,
це спонукає її до тих дій, які будуть зумовлювати її нерозривну єдність з
Богом.
На цьому
етапі ефективно здійснюється процес формування у школярів всіх їх духовних
здобутків і цінностей. Віра дитини в Бога в розумінні педагогіки є водночас і
метою, і дієвим засобом досягнення людських чеснот. Озираючись назад (на
історію людства, і на історію України), зрозуміло, що виховання дітей, яке
спиралося на віру людини в Творця, було недаремним.
Наша мета — допомагати Православній
церкві навертати молодь (школярів) до істинної віри в єдиного Бога, не
допускати засмічення їхніх душ бездуховністю, яка є ворожою для дитини. Впливи
і результати цієї бездуховності призводять до руйнації найголовнішого — свободи
волі, втрата якої призводить до втрати сумління дитини.
Хотілося б, щоб все
більше і більше українських шкіл закладали в основу виховання і формування у
дитини знань про Бога.
Ми у тісному зв’язку із Православною
церквою повинні пробудити в наших дітях віру в єдиного Бога, відкрити їм мудрість,
справедливість, величність Божих законів, за якими все життя жили наші пращури,
тільки у такому випадку ми зможемо справді виховати дитину , ментальність якої
не буде суперечити її особистому сумлінню і світові, бо в Богові ці дві
категорії поєднуються гармонійно. Нам треба замислитися: як, яким чином без
Бога в душі , духовно небагаті і розгублені наші діти, зможуть встояти у
сучасному жорстокому й несправедливому світі?
Тому дуже важливо для нас, виховувати
наших дітей в єдності з Богом, у любові до Нього, а отже і до усіх людей.
Засвоєння практичних норм поведінки у
повсякденному житті потрібо проводити через організацію
громадської діяльності школярів: участь у благодійності, християнських святах,
суспільній праці. Допомогти дітям усвідомити, що Бог вимагає від них бути
активними, відкритими для світу, добрими, надійними , законослухняними,
працелюбними і порядними.
Порівняння дитячих вчинків з нормами християнської моралі, на
основі їх живої віри в Бога, буде поступово формувати чутливе (особливе) сумління
до християнського добра.
Чисте сумління повинно породжувати у дитини
відчуття гіркого сорому за поганий вчинок. Але що ми називаємо «поганим ,
негідним вчинком?» Де ми знайдемо в світській педагогіці ті справжні, точні
вимірники, орієнтири, які навчать, підкажуть нам, як виховати у дитини чисте
сумління, і як відрізнити його від спотвореного?
Відповіді на ці запитання ми
знаходимо у єдино вірному і перевіреному тисячоліттями вченні про Бога, яке
викладено Самим Творцем, через пророків та апостолів у книзі книг — Біблії. Наш
Господь, бажаючи добра, залишив нам Свої святі заповіді, відповідно до яких ми
маємо жити і виховувати своїх дітей «Не вбий», «Не кради», «Не говори неправду
щодо ближнього», «Люби Бога усім серцем».
У сучасному суспільстві педагогіка
вважає необхідністю участь церкви у релігійно-моральному вихованні школярів.
Говорячи про необхідність зовнішньої дії на дитину при вихованні, робимо
висновок: що «у релігійно-моральному вихованні школярів зацікавлена держава…
релігія є справою не приватною, а суспільною і викладання закону Божого у
школах, є не тільки корисна справа а й необхідний виховний засіб».
Сучасна
школа не може приносити тої користі, яку б вона могла давати при добре
поставленій формі релігійно-морального виховання.
Треба пробуджувати
дітей, щоб вони тягнулися до моральної зразковості, треба розвивати у дитині
почуття близькості до Бога, як до Отця небесного, і до людей як до дітей Божих.
Направлення
всієї діяльності школярів є проявом волі, і вона може перетворити фізичну лінь
у любов до розмірковування, любов до руйнування у потяг до творення. Щоб
досягти мети перетворення негативних нахилів у позитивні для дитини і для
суспільства необхідно пробуджувати увагу і зацікавленість до праці в учнів.
Особливо важлива дія прикладу, на перших етапах формування і виховання
дитини, тому що діти вчаться, дивлячись на приклади старших. Ніяке логічне чи
моральне, естетичне чи релігійне почуття, ніяке добро чи зло, правда або
неправда, благочестивість і гріховність не можуть виникнути, якщо дитина у
житті і особливо у школі ніколи раніше не сприймала цих явищ, якщо вона не
переживала їх у дійсності, то переживання і дії, які діють на її душу, як
істина, краса, добро не можуть бути замінені жодними настановами , погрозами,
наказами.
Дитина дуже
рано вибирає собі за приклад когось із маси людей, з якими вона
знайомиться і спілкується у школі й намагається більше або менше наслідувати
цей ідеал.
Найкращим
засобом для формування норм християнської моралі, моральних цінностей є
дійсність, життєвий досвід, приклад із життя, потім — художні зображення
(скульптура і живопис), і найбільш слабо діють слова. У результаті
морально-релігійного виховання учнем повинна бути досягнута мета (моральна
свобода), тобто можливість у дитини підкоряти свої інстинкти благородним
почуттям і моральним досягненням, володарювати собою.
Природність
раннього релігійно-морального виховання виходить із встановленого раніше
пробудження цих почуттів у душі дитини. Тому залишати без виховання почуттів,
які з’явились в душі у дитини, означає порівняти із тим, коли ми не звертаємо
увагу на те, як дитина плаче або хоче їсти, тому релігійне почуття є природним,
і воно повинно виховуватися.
Морально-релігійне
виховання не може формувати тільки одні правила поведінки, так як шкільне життя
не може вміщувати у себе усіх стосунків людини у суспільстві, треба щоб учень
міг сам відрізняти добро від зла, міг володіти собою, і мати задоволення від
зроблених добрих вчинків.
Безрелігійна
моральність не має фундаменту, і її викладання не має ніякої дії, тому що будь-який
людський авторитет, на якому вона базується, рано чи пізно зруйнується. З
огляду на закони, які є в Україні, зокрема на Конституцію, не виникає
застережень, щодо релігійного виховання школярів. Знайомство дітей з Богом,
вивчення Заповідей Божих, навчання дітей символів християнської віри не буде
суперечити світському характеру навчання.
У навчальні
плани шкіл повинні бути введені предмети, що знайомлять дітей з Богом і
християнською релігією. Користь і необхідність релігійної освіти не підлягає
ніякому сумніву і факти дійсності підтверджують шкідливість навчання без
виховання.
У
майбутньому релігія повинна посідати належне місце у загальній системі
виховання, тому що тільки вона може дати багатий і стійкий зміст життя. Для
успішності релігійно-морального виховання дітей виховний елемент повинен
вноситися в усі предмети викладання, а не складати тільки окремий учбовий
предмет.
Андрій Яворський, старший викладач Черкаського
національного університету
|